27 de maig, 2008

Al mestre Jaume Codina


El passat 22 de maig ja va fer un any de la mort d’en Jaume Codina. La influencia de la seva obra en la meva formació i interès pel delta ha estat clau. A casa, a Cal Sans, hi havia sempre algun dels seus llibres; de fet la seva família (era de Cal Matetes) i ell mateix eren coneguts per la meva (especialment els meus avis).

La seva tasca d’historiador i geògraf, en voler entendre com la gent del fang va anar conquerint aquelles inhòspites terres em va fer desvetllar les ganes de conèixer casa meva, la Marina i el delta per extensió i com s’havia creat aquell paisatge tan quotidià per a mi però en retrocés i desconegut per la major part de la gent.

Vaig tenir la sort de poder-lo tractar en algunes ocasions, moltes menys de les que jo hagués volgut, sempre sorprenent amb la seva enorme memòria respecte a dates, persones o fets. Malauradament no hi ha gaires investigadors com ell i nosaltres, la gent del fang vam tenir la sort de tenir-lo. Les seves aportacions són molt nombroses, només cal que busqueu per la xarxa i trobareu la seva extensa bibliografia sobre el delta i els seus municipis.