25 d’abril, 2008

El tren d'alta velocitat i el Parc Agrari


El TAV i el Parc Agrari. Qui ho diria?

Del pas del tren d’alta pel mig del Parc Agrari del Baix Llobregat se’n podria fer un llibre. Un cop més, el nostre espai agrícola va haver de sucumbir davant una nova infraestructura. De Madrid fins a Sant Joan Despí, el tren AVE i els mercaderies circulen pel mateix traçat. Però en arribar a Sant Joan, hi ha qui va decidir que els passatgers havien de passar pel ben mig de la zona agrícola per anar a l’estació del Prat, la qual estava cridada a ser el “nou Sants” del sud de Barcelona (metros, rodalies, AVE,...). Cal però, tenir present que amb aquesta estació hi anava relacionat l’eixample nord del Prat...

Les conseqüències de tot plegat eren crear una nova cicatriu a la zona agrícola. Finalment es va imposà el soterrament de la major part del recorregut del nou tren dins el Parc Agrari. El resultat dos anys després de les obres és força acceptable a nivell paisatgístic. Una altra cosa és com aquesta obra afectarà a l’aqüífer. Qui sap si aquest esforç per soterrar l’AVE, ja s’ha fet en previsió per a futures i definitives urbanitzacions...

El cas és que on fa dos anys hi havia un gran sot, amb un calaix de formigó en construcció, ara hi tornen a haver-hi camps llaurats o de faves. La regadora, la quatre, torna a ocupar el mateix lloc per on passava. Això sí, en el camp del Terrida, ara tot cercat, és on trobem una de les sortides d’emergència del nou túnel. I cal Sans, qui sap si pel pas d’aquesta infrastructura, ha estat restaurada de dalt a baix. Totes aquestes imatges corresponen a la Marina santboiana.